miércoles, 7 de septiembre de 2011

RAONS D’UN COMPROMÍS SOCIAL I CÍVIC QUE AVUI S’EXPRESSA EN EL TERRENY POLÍTIC.

Avui, 7 de setembre cap a les 11,30 i en el Centre Cívic de la Barceloneta, el barri que em va veure néixer i em va cuidar als seus carrers i a les seves platges – aleshores d’accés majoritàriament privat – he anunciat en roda de premsa i a través del “bloc del coscu” la decisió de presentar- me al procés de primàries de Iniciativa Verds per encapçalar la llista de la coalició ICV- EUiA a les eleccions generals del proper 20 de Novembre.

Els motius que m’ha portat a prendre aquesta decisió son diversos i alhora complementaris.

1. Crec que avui més que mai cal reivindicar amb força i convicció la política, entesa com la participació de la ciutadania en el govern de les societats, per evitar que siguin els mercats de capitals, els poderosos i els seus lobbys els que decideixin per nosaltres i el nostre futur.

El Parlament espanyol que surti de les eleccions del 20 de novembre jugarà un paper important en l’orientació de les polítiques, en la manera en que es distribueixen els esforços i quin és el tipus de societat que queda després de la crisis.

Soc conscient que la participació política s’exerceix en molts àmbits de la vida social, com ho estant demostrant les mobilitzacions de sindicats, entitats socials, el moviment del 15 M, en definitiva la ciutadania organitzada al carrer i a la xarxa.

Però la política també es construeix a les institucions democràtiques, on es prenen decisions de gran transcendència i no tenir-ho present o menysprear la presència a les institucions pot ser suïcida per la ciutadania. D’aquí la transcendència d’aquestes eleccions generals.

2. Potser necessitem millors polítiques, però no menys política. El reforçament democràtic, la justícia en la distribució dels costos de la crisis, l’aposta per la sostenibilitat ecològica, social, generacional , la millora en l’autogovern o venen des de l’esquerra o no arribaran.

En aquest sentit em sento plenament identificat amb el projecte que representa ICV, al que estic vinculat a través del PSUC i d’ ICV des de fa prop de 40 anys. Crec que ICV ha sabut entendre, interpretar i fer de pont entre el conflicte social del segle XX i el del segle XXI. Un conflicte que avui, com fa cent anys, té un fort component social, on les diferencies i la desigualtat juguen un paper central. Unes desigualtats socials que estan en l’origen de la crisis, encara que alguns ho vulguin negar. Un conflicte que en els començaments del segle XXI se expressa cada vegada més, també, en termes de sostenibilitat ecològica i social del actual model de societat.

Em sento identificat dons amb la manera d’entendre la societat i la funció de la política que representa ICV.

3. La decisió d’implicar-me en aquest procés es per a mi un trànsit, una evolució natural del que ha estat la meva trajectòria vital. El compromís cívic, social i polític va entrar en la meva vida quan, amb 10 anys, varen venir a detenir al meu pare per formar part del nucli fundador de CCOO de Barcelona. Des de aleshores aquest compromís cívic, social i polític m’ha acompanyat sempre. I l’he desenvolupat en els àmbits professionals, com advocat laboralista i professor de Dret del Treball, també durant molt anys com a sindicalista de CCOO.

Fins ara no he ostentat mai responsabilitats polítiques ni institucionals, però la meva implicació política ha estat sempre activa. La decisió que ara comunico la visc com una continuïtat amb la meva manera d’entendre el mon i el compromís cívic de les persones amb la societat.

4. Hi ha una darrera raó. En les darreres setmanes he compartit suggeriments i reflexions amb persones amb les que m’uneix uns ideals i una manera d’entendre la vida. Algunes d’elles m’acompanyen en aquest acte. D’aquesta reflexió compartida ha nascut la decisió d’intentar aportar el meu petit gra de sorra a aquest projecte, presentant-me al procés de primàries de ICV per l’elecció del cap de llista en la candidatura ICV- EUiA en les properes eleccions generals del 20 de novembre del 2011.

El bloc del Coscu

Visita el meu nou bloc. https://elblocdelcoscu.cat